31 ژانویه 2023 - در پیگیری بهبود درمان دیابت، یک مطالعه ی جدید متقاطع تصادفی غیرکور، هم افزایی بالقوه ی بین سولفونیل اوره‌ها با دوز پایین (SU) و مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز-4 (DPP4i) را بررسی کرد. این ترکیب با هدف افزایش اثر کلاسیک اینکرتین و افزایش حساسیت سلولهای بتا به گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) انجام شد. این مطالعه توسط کوردینر و همکارانش در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شد.

سولفونیل اوره ها با دوز پایین توانایی افزایش اثر اینکرتین و افزایش حساسیت سلولهای بتا به گلوکز را نشان داده اند. هدف این مطالعه ارزیابی این موضوع بود که آیا ترکیب سولفونیل اوره با دوز پایین با یک مهارکننده DPP4 می‌تواند اثر افزایشی در بهبود کنترل قند خون داشته باشد.

این مطالعه ی متقاطع تصادفی غیرکور که در مرکز تحقیقات بالینی، دانشگاه Dundee انجام شد، شامل 30 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت 2 بود که تحت درمان با رژیم غذایی یا متفورمین قرار داشتند. بلوک های مداخله ی 14 روزه شامل گروه کنترل، گروه گلیکلازید 20 میلی گرم(SU)، گروه سیتاگلیپتین 100 میلی گرم(DPP4i) ، یا ترکیبی از هر دو (SUDPP4i) بود. پیامد اولیه تأثیر درمان بر حساسیت سلولهای بتا به گلوکز بود.

یافته های کلیدی:

· ترکیب سولفونیل اوره با دوز پایین و مهارکننده DPP4 اثر افزایشی در کاهش قند خون نشان داد.

· میانگین AUC گلوکز (mmol/l)برای گروه کنترل 11.5، برای DPP4i برابر با 10.2، برایSU  برابر با 9.7 و برای درمان ترکیبی SUDPP4i برابر با 8.7 بود(p <0.001).

· حساسیت به گلوکز(pmol min-1 m-2mM-1): برای گروه کنترل 71.5، برای گروه DPP4i برابر با 75.9، برای گروه SU برابر با 86.3 و برای گروه ترکیبی SUDPP4i برابر با 94.1 گزارش شد(p = 0.04).

· تفاوت های جنسیتی: این اثر هم افزایی در مردان مشاهده شد اما در زنان مشاهده نشد.

· اقدامات ایمنی: زمان قند خون در محدوده ی کمتر از 3 میلی مول بر لیتردر پایش مداوم گلوکز تحت تأثیر قرار نگرفت، که ایمنی درمان ترکیبی را تضمین کرد.

این مطالعه نشان داد که ترکیب سولفونیل اوره با دوز پایین با یک مهارکننده DPP4 از طریق تقویت عملکرد سلول‌های بتا، اثری قوی در کاهش قند خون دارد. کاوش بیشتر از طریق یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده ی دوسوکور برای رسمی کردن اثربخشی و ایمنی این ترکیب ضروری است که به طور بالقوه جایگزین مثبتی برای درمان سنتی با سولفونیل اوره در مدیریت دیابت است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/low-dose-sulphonylurea-and-dpp4-inhibitor-combo-lowers-blood-sugar-by-augmentating-beta-cell-function-123650